JellyPages.com

Isnin, 7 Mac 2011

"Assalamualaikum Cikgu"

Jumaat lepas, aku bersama seorang lagi rakan telah menjalankan sesi pengajaran di sekolah atas tuntutan kursus universiti. Kami menjalankan pengajaran makroteaching tersebut di Sekolah Menengah Kebangsaan Semenchu, Johor. Pengalaman bergelar seorang guru sebenarnya mengajar aku untuk membina keyakinan diri apabila berhadapan dengan pelbagai situasi di sekolah. Matlamat utamanya ialah aku harus menggalas satu tanggungjawab besar dalam mendidik dan mengajar anak bangsa. Sesungguhnya, cikgu merupakan tiang tempat mereka berpaut untuk menempa kejayaan dan menjadi pendorong untuk mereka berjaya. Aku berani mengatakan sedemikian kerana aku juga seorang pelajar satu ketika dahulu dan masih lagi bergelar pelajar sehingga ke hari ini. Situasinya:


Situasi 16
Latar tempat:  Perkarangan tapak perhimpunan Sekolah Menengah Kebangsaan Semenchu
Latar masa:    Sewaktu perhimpuan harian bermula.
Jam:               8.00 pagi.

Pelajar:  Assalammualaikum cikgu!
Kemudiannya diikuti oleh beberapa orang pelajar lain turut memberikan salam.
Aku:     Waalaikummussalam. ( Dengan senyuman terukir )

Ceriteranya:
Sesekali rasa berbangga dengan gelaran tersebut dan diberi perhatian sedemikian rupa. Dengan lagak gaya dan penampilan seperti seorang guru maka, mana mungkin pelajar tidak mengenali bahawa aku adalah seorang guru meskipun aku baru sahaja berada di situ. Sebagai seorang guru, maka aku disapa sedemikian. Sama juga situasinya jika aku adalah seorang pegawai di salah sebuah syarikat swasta maka, mungkin orang akan mengucapkan Assalammualaikum Cik atau selamat pagi Cik. Bezanya hanyalah pada gelaran dan jawatan yang kita ada pada ketika masyarakat mengenali kita. Ia tetap merupakan satu situasi yang dapat mengungkapkan bahasa sekaligus menjadi wahana pengucapan yang menjadi simbol komunikasi antara dua atau lebih daripada satu pihak. Sapaan pelajar tersebut menunjukkan kepekaan masyarakat terhadap bahasa yang boleh digunakan sebagai pemudah cara untuk mewujudkan hubungan sosial yang wajar. Jelasnya, dapat aku simpulkan di sini bahawa komunikasi dua hala boleh berlaku dalam apa juga situasi dan cara meskipun hanya satu atau dua ungkapan perkataan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan