JellyPages.com

Khamis, 10 Mac 2011

" Tidak Siuman"

Situasi 28
Belajar adalah sesuatu perkara yang kukira paling mudah berbanding mengajar. Belajar merupakan satu perkara yang paling menyeronokkan. Tambahan pula jika yang mengajar kita adalah guru atau pensyarah kegemaran kita. Situasinya yang ingin aku ceritakan di sini ialah satu perkataan baru yang diungkapkan oleh pensyarah kursus Karya Agung iaitu Prof. Abdullah Hasan dalam kelas bersama kami pagi tadi.

" Janganlah kamu memakai pakaian yang tidak siuman seperti itu". 

Ungkapan sebaris ayat ini diikuti dengan gelak ketawa pelajar di dalam kelas tersebut. Tidak terfikir pula kami akan pakaian juga dikatakan 'tidak siuman'. Katanya, beliau tidak gemar melihat kami memakai pakaian yang mempunyai warna yang melebihi daripada tiga jenis warna. Beliau menyarankan kepada kami agar membuat pemilihan baju yang siuman kerana pada anggapan beliau, baju yang terlalu banyak warna dan terang pula warnanya adalah tidak sesuai untuk dipakai oleh pelajar seperti kami. Lalu dikatakan bahawa baju yang seperti itu adalah baju yang 'tidak siuman'.



 Ceriteranya
Kebiasaannya, istilah 'tidak siuman' ini sinonim dengan perkataan 'gila', 'tidak betul' atau 'tidak waras' yang merujuk kepada manusia yang fikirannya terganggu dan tidak lagi menjadi manusia normal. Ironinya perkataan 'tidak siuman' ini digunakan oleh beliau untuk menggambarkan pakaian yang tidak sesuai untuk dipakai. Hal ini bermaksud, 'tidak siuman' ini sebenarnya juga mungkin boleh memberi makna yang luas untuk menggambarkan tentang sesuatu yang 'tidak betul' dan 'tidak sepatunya berlaku'. Sesungguhnya, ungkapan perkataan ini sebenarnya mungkin juga hanya bertujuan untuk menyelitkan unsur humor dalam menyampaikan sesuatu pesanan sepertimana yang dilakukan oleh Prof. Abdullah Hasan. Jelasnya, situasi bahasa seperti ini kadangkala bakal menjadi ikutan bagi mereka yang mendengar kerana ianya mungkin akan menjadi sesuatu yang mempunyai nilai dalam interaksi sosial untuk menyampaikan pesanan dan nasihat yang berkesan kepada orang lain.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan