JellyPages.com

Selasa, 8 Mac 2011

Hewan atau haiwan

Situasi 22
Aku bersama teman sebilikku mejalankan rutin harian, membuat tugasan dan melayari internet. Seperti biasa rakan bilik aku gemar menyanyi dan mendengar lagu dan sama juga seperti aku. Tiba-tiba pula aku mengeluarkan logat Kedahku ketika menegurnya yang sedang enak membuai alunan suaranya dengan lagu Yuna,  berjudul Gadis Semasa.

Aku     : Weh, asyik hewan ja kau ni.
Rakan : Ha? Apa kau cakap? Haiwan? Apa benda yang haiwannya?
Aku     : Hehehe..Hewan lah! Bukan haiwan.
Rakan : Apa tu?
Aku     : Ha..mai sini aku nak habaq...haiwan tu binatang..yang aku cakap tadi hewan bermaksud berhibur atau bernyanyi. Macam engkau la, asyik menyanyi ja.
Rakan : Oooo...eleh..cakap orang. Dia pun sama.

Ceriteranya:
Dialek Kedah yang aku gunakan telah mengundang kekeliruan kepada rakan aku. Perbezaan dialek ini sebenarnya kadagkala menyekat penyampaian mesej antara penutur dan pendengar. Dari situ, wujudnya kekeliruan dan mesej yang disampaikan lambat diterima oleh penerima.  Oleh itu, penggunaan dialek ini mungkin boleh diterima oleh sesetengah masyarakat bergantung kepada maksud perkataan yang digunakan. Hal ini kerana, bagi sesetengah dialek, maksud perkataan bagi dialek yang digunakan di negeri lain mungkin membawa maksud lain yang negatif.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan