JellyPages.com

Jumaat, 11 Mac 2011

" Belah atau blah "

Situasi 35
Belah bermaksud ceraian dan sesuatu yang tidak bersatu atau terpisah dua, manakala blah bermaksud 'pergi'. Situasinya yang biasa aku dengar:


Apa blah blah!!?? 
"Aku blah dulu la. Ada hal."
"Jom blah. Lambat dah ni"

Tidak pernah pula aku mendengar situasi seperti ini:
" Mak, saya blah dulu" atau "Pakcik, saya blah dulu"
Kerana pada kebiasaannya:
"Mak, saya pergi/minta diri dulu" atau "Pakcik, pergi/ minta diri dulu"
Boleh juga kiranya anda mahu mencuba untuk bertutur begitu dengan ibu atau ayah anda. Tetapi tiada jaminan keselamatan telinga diberikan.

Ceriteranya
Bezanya antara dua maksud perkataan ini apabila hilangnya abjad 'e' pada perkataan 'blah'. Malah, bezanya juga terletak pada penggunaannya. Hal ini kerana, perkataan blah ini jarang sekali malah tidak pernah digunakan oleh golongan dewasa atau golongan tua. Ia hanya biasa digunakan oleh anak-anak muda remaja apabila berkomunikasi sesama mereka. Malah, tidak pernah pula rasanya perktaan 'blah' ini digunakan oleh anak muda ketika berinteraksi dengan golongan tua. Terdapat nilai kebaikan yang ditunjukkan di situ apabila perkataan ini hanya digunakan sesama anak muda remaja. Hal ini kerana, perkataan ini sebenarnya kurang enak dan kurang sopan untuk digunakan apabila berinteraksi dengan orang yang lebih tua. Biasanya, perkataan blah ini dilihat sinonim dengan penggunaan bahasa oleh anak-anak muda remaja hari ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan