JellyPages.com

Selasa, 8 Mac 2011

"Mandi tak basah"

Situasi 23
Beberapa hari lepas, aku bersama dua orang rakan ingin menikmati makanan di salah sebuah kedai di Johor Bharu. Aku sebenarnya bukan berasal dari Johor, namun setelah selesai tugasku membuat pengajaran makroteaching di sekolah, aku dibawa oleh teman baikku menjelajah sekitar beberapa kawasan di Johor Bahru. Kami ditemani oleh seorang rakannya yang berasal daripada kawasan tersebut. Setibanya kami di salah sebuah restoran di Johor, situasinya:

Rakan 1: Baru nak makan kat kedai tu. Mandi ar kat situ.
Rakan 2: Ala..kecewa.
Aku      : Mandi?
Rakan 2: Didi, kau tau tak apa maksud mandi yang anep cakap tu?
Aku      : Mana aku tau. Mandi apanya?
Rakan 1: Didi, mandi tu maknanya orang ramai. Ni la dikatakan bahasa anak-anak muda remaja sekarang, moden.
Aku      : Ooo...macam 2.


Ceriteranya:
Alkisahnya, baru kali pertama aku mendengar perkataan yang pelik digunakan oleh anak-anak muda remaja kini. 'Mandi' yang dimaksudkan oleh rakan kepada rakan aku itu ialah suasana yang menunjukkan sesuatu kawasan atau tempat yang dibanjiri oleh ramai orang. Ironinya, perkataan mandi disamakan dengan situasi tersebut. Hal ini kerana, jika kita mandi, maka banyak air yang akan membasahi tubuh badan kita maka keadaan ramai orang itu juga dikatakan seperti 'mandi'. Jika difikirkan semula, ada juga perkaitan tersebut dengan suasana yang cuba diungkapkan. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan