JellyPages.com

Sabtu, 12 Mac 2011

" Sangap?"

Situasi 36
Acapkali mesej yang disampaikan oleh penutur kepada kita perlu melalui proses yang kadangkala menyekat kefahaman kita terhadap sesuatu mesej yang ingin disampaikan. Hal ini berlaku disebabkan oleh beberapa faktor antaranya masalah dialek, loghat, slanga dan sebagainya. Situasi ini turut berlaku kepada aku yang tidak faham akan maksud sangap yang dituturkan oleh rakan sekuliahku. Lalu aku bertanya:

Aku   : Sangap tu apa wei?
Rakan: La, sangap pun kau tak tahu? Menguap tahu?
Aku   : Ha, menguap aku tahu la.
Rakan: Sangap tu menguap la.Tapi kitaorang jarang sebut menguap. Selalu guna sangap.
Aku    : Ooooo..menguuuuuuaaaaap.

Ceriteranya:
Secara jelasnya, kita perlu memproses maklumat yang disampaikan oleh penutur untuk memperoleh maksud mesej dengan jelas. Sekiranya mesej yang disampaikan gagal diproses oleh minda kita dan kita tidak memahami apa yang dituturkan maka, hal ini bermaksud terdapat halangan ketika minda kita ingin memproses maklumat tersebut. Keadaan inilah yang menyebabkan kita gagal atau lambat mentafsir maklumat yang disampaikan oleh penutur lalu menimbulkan tanda tanya. Oleh itu, masalah yang dihadapi oleh situasi di atas yang menyebabkan mesej pertama lambat diterima oleh pendengar merupakan masalah dialek yang biasa berlaku dalam masyarakat seperti beberapa situasi yang telah aku ceritakan sebelum ini. Namun, keadaan inilah yang sebenarnya membantu kita untuk mempelajari kosa kata baru dalam pelbagai dialek yang terdapat di Malaysia.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan