JellyPages.com

Sabtu, 12 Mac 2011

"Binatang dan mnatang"

Situasi 38
Kalau disebut binatang, kita faham bahawa ia merujuk kepada seekor haiwan atau benda hidup yang bernyawa selain manusia. Kalau disebut mnatang pula, mungkin ada yang akan faham ianya merujuk kepada sesuatu benda atau menatang iaitu satu tingkah laku atau perbuatan yang memegang sesuatu menggunakan tangan. Kalau 'bagai menatang minyak yang penuh pula' ia merujuk kepada peribahasa yakni makna menatang dalam ayat tersebut bukanlah perbuatan menatang minyak, sebaliknya perbandingan yang diberi seumpama menatang minyak yang penuh agar tidak tertumpah. Peribahasa itu membawa maksud sikap manusia yang meyayangi dan menjaga seseorang seperi orang yang menatang minyak yang penuh. Namun, situasi dan persoalan yang ingin dibicarakan di sini pada kali ini ialah mengapa ada orang yang mengujarkan binatang sebagai 'binatang' dan ada juga yang mengujarkan binatang sebagai 'mnatang'? Hal ini seringkali kudengar daripada mulut ibuku ketika dia berbicara di rumah sama ada secara sendirian atau bersama orang lain. Kerana adakalanya beliau menyebut binatang dan adakalanya dia menyebut mnatang.


Ceriteranya:
Setelah meneliti dan melihat kepada penggunaan kedua-dua perkataan binatang dan mnatang ini, satu dapatan telah mejelaskan kepada aku bahawa terdapat perbezaan dalam penggunaannya. Penggunaan mnatang yang biasa digunakan oleh ibu aku adalah merujuk kepada sesuatu yang belum jelas tentang keberadaan dan penjelasan mengenainya atau objek dan bukannya haiwan. Manakala binatang, sememangnya merujuk kepada haiwan iaitu benda hidup selain manusia yang bernyawa.

Misalnya:
"Mnatang apa bawah bantal tu."
"Susahnya nak pasang mnatang ni."(Memasang sesuatu misalnya skru meja)

Namun, apabila keberadaan dan penjelasan mengenainya sudah jelas:
"Binatang ni ka ada bawah bantal."

Jelasnya, objek yang digelarkan sebagai mnatang itu biasanya merujuk kepada objek yang jelas atau sesuatu yang belum jelas dan pasti akan keberadaan dan pengenalannya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan