JellyPages.com

Rabu, 9 Mac 2011

Gulai lah!

Situasi 26
Situasinya masih berlegar tentang dialek Kedah. Rasa-rasanya kalau anda berasal dari Kedah, mungkin anda beranggapan seperti saya bahawasanya gulai itu adalah sejenis masakan berkuah iaitu lebih dikenali dengan nama kari oleh masyarakat selatan. Situasinya ketika di kafe, aku ingin membeli gulai ayam:

Aku        : Aku teringin nak makan gulai lah.
Rakan 1 : Tu gulai ikan kat depan kau tu.
Aku        : Eh, itu masak lemak ikan. Aku nak makan gulai lah!
Rakan 2 : Gulai la tu. Abis kau nak gulai apa?
Aku        : Gulai, gulai lah! Kari tahu?
Rakan 1 : Ooooo..kari, cakap la kari.


Ceriteranya:
Bezanya hanya pada nama iaitu gulai dan kari. Namun, ia sebenarnya masih merujuk kepada perkara dan benda yang sama. Hakikatnya begitulah yang seringkali terjadi dalam penguacapan bahasa daerah yang kita gunakan dalam pelbagai interaksi masyarakat. Jika menurut makna kamus, gulai merupakan sejenis masakan berkuah. Jadi, tidak salah kiranya perkataan gulai digunakan dalam dialek Kedah. Hal ini kerana, ia masih merujuk kepada masakan yang berkuah seperti kari. Bagi masyarakat selatan, kari ialah sejenis masakan yang dimasak bersama rempah dan gulai cuma dilihat sebagai masakan berkuah selain daripada masakan kari. Cumanya, kekeliruan yang berlaku seperti di atas sebenarnya biasa berlaku dalam interaksi antara dua masyarakat dari daerah yang berbeza dan sekaligus ianya dapat menambah pengetahuan kita tentang bahasa yang digunakan di serata negeri.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan