JellyPages.com

Jumaat, 11 Mac 2011

"Bahasa Rahasia"

Situasi 34
Situasinya ialah mengimbau kembali kata-kata ibu aku yang gemar menggunakan bahasa 'm' untuk bertutur dengan kakak-kakak aku sewaktu aku kecil dahulu. Kononnya untuk menyembunyikan maksud perbulalan mereka. Apabila dewasa, barulah aku memahaminya. Mari kita sama-sama mempelajari bahasa 'm':

Amakumu lahmah yangmang
pamalingming camantikmik
"Dimiyama sumudahmah mamakankam kahmah? Jamanganman mamarahmah dimiyama lama. Namantimi dimiyama memeramajukmuk taumau dakmak?"



Ceriteranya:
Bahasa 'm' ini sebenarnya sama seperti bahasa 'f' yang digunakan oleh segelintir masyarakat. Misalnya jika bahasa tersebut dialihkan ke bahasa 'f':
Difiyafa sufudahfah mafakanfan kahfah?Jafanganfan mafarahfah difiyafa lafa. Nafantifi difiyafa meferafajukfuk taufau dakfak?
Mungkin ada yang tidak memahaminya tambahan pula jika dituturkan dengan pantas. Maksud ujaran ayat di atas ialah:
Dia sudah makan kah? Jangan marah dia la. Nanti dia merajuk tau dak?
Ini ialah bahasa yang dianggap sebagai 'bahasa rahasia' oleh mereka yang menggunakan bahasa tersebut. Jadi, mereka yang tidak memahami bahasa tersebut tidak akan menerima mesej yang disampaikan melalui ujaran tersebut. Uniknya bahasa yang dicipta oleh mereka timbul dengan adanya bahasa Melayu itu sendiri yang bersifat fleksibel dan boleh diterima oleh masyarakat.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan