JellyPages.com

Khamis, 10 Mac 2011

"Pengucapan dan penulisan"

 Situasi 33
Seperti bahasa khidmat pesanan ringkas (SMS), bahasa yang digunakan di laman sosial seperti Facebook, Friendster, Twitter dan sebagainya. Situasinya yang ingin aku ceritakan di sini ialah ketika aku sedang melayari laman sosial Facebook, perkataan '2nd' telah memberi ilham untuk aku berkongsi pendapat tentang pengucapan dan penulisan kita dalam berbahasa. Malah, sebenarnya banyak lagi perkataan lain yang boleh dibicarakan tentang penggunaan bahasa dalam laman sosial seperti ini. Berikut ialah salah satu situasi bahasa yang digunakan oleh rakan Facebook:

"2nd time outing"
"bersama2 lah kita.."
"bsma"

Ceriteranya
Kebiasaannya, kita cenderung untuk memendekkan dan meringkaskan sesuatu perkataan yang kita tulis. Namun, kita tidak pernah pula meringkaskan pengucapan kata yang keluar daripada alat-alat artikulasi kita sepertimana ejaan yang kita ringkaskan melainkan kita hanya akan meringkaskan ujaran kita kepada maksudnya terus. Seperti perkataan '2nd' di atas, jika kita mengucapkannya mengikut ejaan yang ditulis adalah 'two nd', namun ia tidak membawa sebarang maksud. Hal ini kerana, sebutan yang betulnya dan sudah diterima oleh masyarakat dan penutur bahasa ialah 'second' bermaksud kali kedua. Begitu juga dengan perkataan 'bersama2' yang ditulis seperti di atas. Tetapi kita tidak pula menyebut 'bersama dua' kerana kita sedia maklum dan faham terhadap maksud perkataan itu ditulis seperti itu. Mengapa pula kita tidak meringkaskan sebutannya sepertimana kita meringkaskan ejaannya? Mungkin perkataan bersama menjadi 'B. S. M.A'. Mana mungkin kita akan menyebut satu demi satu abjadnya bukan?
Jelasnya, tidak mungkin akan berlaku kejadian seperti itu kerana bahasa yang diujarkan perlu jelas dan boleh difahami oleh penerima dan penutur itu sendiri. Berbalik kepada bahasa yang kita ringkaskan ketika menulis, ia sama sekali tidak akan menganggu mesej dan maksud yang ingin disampaikan. Hal ini kerana, situasi bahasa masyarakat adalah mudah dan boleh diterima pakai oleh semua asalkan maksudnya jelas dan sampai kepada penerima.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan