JellyPages.com

Jumaat, 18 Februari 2011

"Unsur peribahasa"

Situasi 15:
Tatkala jari mula menaip untuk menyiapkan tugasan kursus Semantik dan Pragmatik, aku dihimpit rasa kantuk yang tidak tertahan lalu aku membuka laman 'You Tube' untuk mencari lagu yang boleh menghilangkan rasa kantukku. Lagu 'Aku Kehilanganmu' nyanyian Francisca Peter menjadi pilihan aku. Sebenarnya mak aku peminat setia lagu-lagu Frasncisca. Mari kita nyanyi bersama:

 Ceriteranya:
Sama ada anda perasan atau tidak, lagu ini sebenarnya menyelitkan peribahasa Melayu yang sangat menarik perhatianku untuk menceritakan di ruangan blog ini. 'Bagaikan aur dengan tebing' ialah peribahasa yang diselitkan dalam lagu ini. Seingat aku, inilah lagu pertama yang menyelitkan unsur peribahasa dalam bait-bait katanya. Jarang sekali kita menggunakan unsur peribahasa dalam kehidupan seharian kita apatah lagi ketika mengujarkan sesuatu. Maksud peribahasa tersebut ialah hubungan yang rapat antara satu sama lain dan saling memabantu. Contoh-contoh peribahasa lain yang terdapat dalam bahasa Melayu ialah :
1. Bulat air kerana pembetung, bulat manusia kerana muafakat
Maksud : Kata sepakat yang dicapai dalam mesyuarat.
2. bara yang digenggam biar sampai jadi arang
Maksud : Mengerjakan sesuatu yang sukar hendaklah sabar, sehingga mencapai kejayaan.
3. bagai kaca terhempas ke batu
Maksud : Sangat sedih atau kecewa.
4. melentur buluh biarlah dari rebungnya
Maksud : Mendidik anak biarlah sejak mereka kecil lagi.
5. duduk sama rendah, berdiri sama tinggi
Maksud : dua orang atau pihak yang sama darjat dalam adat
6. seperti lembu dicucuk hidung
Maksud : Orang yang selalu menurut kemahuan orang
7. yang berat sama dipikul, yang ringan sama dijinjing
Maksud : Bersama-sama menghadapi atau mengerjakan sesuatu.
8. dayung sudah di tangan, perahu sudah di air
Maksud : segala-gala yang dikehendaki sudah diperoleh.
Penggunaan peribahasa dalam menyampaikan nasihat adakalanya memperlihatkan sindiran namun, ia masih dalam unsur yang penuh kelembutan. Sebenarnya banyak lagi peribahasa yang terdapat dalam bahasa Melayu.Bercerita tentang peribahasa teringat pula kepada ibu aku yang kadangkala gemar menyelitkan unsur peribahasa dalam segala nasihat yang disampaikan kepada anak-anaknya. Salah satu dialog yang keluar daripada mulutnya dan masih terpahat dalam mindaku ialah:
"Kena la belajaq betoi-betoi kalau nak berjaya. Takkan tak da usaha rezeki
nak mai begolek. Orang tua-tua kata apa?"Manakan dapat sagunya kalau
tak dipecahkan ruyung". 
Lebih kurang begitulah kata-kata ibu aku kepada adik-adik aku. Sebenarnya, unsur peribahasa ini sangat baik untuk digunakan dalam pelbagai situasi terutama dalam penyampaian mesej dan nasihat. Namun, jarang sekali rasanya kita menggunakan unsur peribahasa ini dalam kehidupan seharian. Sebagai seorang bakal guru, aku sendiri ingin mengingatkan diri dan rakan-rakan agar tidak terlupa untuk menyelitkan unsur peribahsa Melayu dalam pengajaran kelak. Hal ini mungkin menjadi cara terbaik untuk terus menghidupkan pusaka bahasa sejak dahulu dan sepanjang waktu. Justeru, anak-anak muda kini dapat meneruskan warisan bahasa Melayu yang kaya dengan pelbagai peribahasa.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan