JellyPages.com

Ahad, 13 Februari 2011

" Tiada Kata Secantik Bahasa "




Situasi 10
Tiada kata secantik bahasa
Untukku puji adinda
Tiada gambar secantik lukisan
Nak ku tunjukkan perasaan
Dinda puspa gemala mengharu jiwa (2x)
Dinda puspa gemala mustika kanda
Namun musim berubah
Suasana bertukar
Tapi ikatan mesra sikitpun takkan longgar
Tiada kata secantik bahasa 
Untukku puji adinda

Lirik lagu diatas sebenarnya cuma perkaitan yang ingin aku sampaikan dalam mesej "tiada kata secantik bahasa". Sangat enak didengar tambahan pula dalam versi Jamal Abdillah menyanyikan semula lagu ini kerana lebih jelas lirik dan kata-katanya.(http://www.youtube.com/watch?v=jX7ovpO9Rfk)Namun apa yang ingin aku katakan, lagu dan bahasa yang digunakan dalam liriknya ini sebenarnya sangat indah dan lunak bahasanya. Hal ini kerana, perkataan adinda dan kekanda itu sendiri sebenarnya mempunyai nilai sentimen tertentu untuk menggantikan kata ganti diri seorang kekasih kepada kekasihnya. Sesungguhnya, lagu ini mengingatkan aku pada situasi semalam yang kukira sudah beberapa kali kulihat ragam sedemikian dalam masyarakat. Alkisahnya, seorang pemandu bas yang ku kira boleh digelar pakcik menggunakan bahasa yang agak kurang sopan ketika menjawab pertanyaan seorang pelajar. Pelajar itu bertanyakan, hala tuju bas yang dipandu pakcik tersebut lalu pakcik itu hanya menggunakan bahasa isyarat di hadapan bas yang menunjukkan tertera hala tuju bas tersebut. Sebelumnya juga pakcik tersebut telah memarahi beberapa orang pelajar yang membawa minuman masuk ke dalam bas dengan teguran nada tang agak tinggi seolah-olah menengking pelajar-pelajar terbabit. Terkejut aku dengan tindakan pakcik tersebut yang menegur sedemikian rupa. Kita lihat dialog antara pelajar dan pemandu bas tersebut:

Pelajar     : Pakcik, bas ni pergi ke kampus ke?
Pemandu : ( Dengan muka yang agak tegang dan garang lalu menjuihkan mulutnya ke hadapan bas yang tertera kad "KHAR/KUO" sebagai tanda menunjukkan bas itu menuju ke tempat tersebut )

Ceriteranya:
Ingin aku katakan di sini bahawa pakcik tersebut kurang berbahasa dan bahasa isyarat yang digunakan pakcik tersebut adalah bahasa yang tidak cantik! Sungguh tidak bersopan biarpun dia adalah orang yang lebih tua, namun cara tegurannya sebenarnya boleh menyentuh hati pihak yang terbabit. Salahkah kiranya pakcik itu menggunakan bahasa yang sopan lalu menegur pelajar-pelajar tadi dengan cara yang lebih berhemah? Sesungguhnya, kata-kata yang indah adalah bahasa yang indah. Bahasa yang indah itu mencerminkan bangsa yang bermaruah. 


Tiada ulasan:

Catat Ulasan