JellyPages.com

Sabtu, 5 Februari 2011

'Bahasa itu mudah'

Dalam banyak-banyak patah perkataan yang kita tuturkan setiap hari, pernah tak anda bilang berapa patah kata yang terbit dari alat artikulasi anda itu?Tak pernah?Saya pun tak pernah.Kalau hendak dikirakan setiap patah kata yang terbit dari bibir kita iaiatu alat artikulasi anda itu, tidak terkira pun sebenarnya. Situasi yang aku lalui ketika menaiki sebuah kereta sewa ke kolej kediaman aku petang tadi menimbulkan satu lagi ragam bahasa yang ingin aku kongsikan dengan semua. Katanya..


Situasi 7:
Pak Cik   : Adik nak pegi mane?
Aku         : Arked, dekat dengan SKS. (dengan bermuka manis)
Pak Cik  : Baik-baik. Semester berapa dik?
Aku         : Enam. (dengan senyuman yang terukir di bibir)


Ceriteranya:
Apa pendapat anda tentang penggunaan bahasa dalam perbualan tersebut? Rasanya Pak Cik tersebut bukannya abang aku. Mak aku tidak pernah melahirkan Pak Cik itu untuk menjadi abang aku. Mengapa Pak Cik itu menggelarkan aku 'adik'? Aku pula menggelarkannya Pak Cik. Pak Cik akukah dia itu?hehe..Itu adalah kebiasaan dan panggilan yang biasa kita gunakan sebagai tanda menghormati dan untuk memudahkan komunikasi dalam masyarakat yang berbilang. Kenapa pula kita tidak bertanya dahulu nama seseorang itu untuk  membuat panggilan terhadap individu yang berkomunikasi dengan kita seperti itu? Tidak perlu rasanya prosedur seperti itu kerana bahasa itu amat mudah untuk ditafsir dan difahami. Selain itu, jika diperhatikan penggunaan dialog di atas, bahasa yang digunakan tidak meleret-leret dan tidak terlalu panjang. Misalnya, aku tidak mengulang frasa 'saye nak pegi arked, rumah dekat dengan kaunter SKS' atau 'saya semester enam' bagi menjawab pertanyaan Pak Cik tersebut. Sebaliknya aku hanya menjawab ringkas, Arked. dekat dengan SKS' dan 'enam'. Aku memberikan jawapan yang semudah itu tetapi maksudnya jelas dan sampai kepada penerima maklumat. Hal ini berlaku kerana, situasi ini sudah sebati dengan jiwa dan kefahaman semua pemandu teksi dan pemandu kereta sewa di sekitar Tanjung Malim bahawa pelajar UPSI  tinggal di kawasan yang sedia ada dalam pengetahuan mereka. Oleh itu, secara jelasnya kita tahu bahawa terdapat kelompok masyarakat sudah terbiasa bagi sesuatu situasi komunikasi maka, mereka tidak memerlukan bahasa yang formal dan penerangan yang panjang. Hal ini kerana mereka mudah faham terhadap sesuatu mesej yang ingin disampaikan oleh masyarakat sekitar yang sudah sebati dengan pengetahuan mereka. Keadaan ini mungkin tidak berlaku dan berbeza dengan perbualan kita dengan pensyarah di UPSI atau ketika berurusan dengan pihak lain dalam urusan formal. Mungkin juga sesetengah masyarakat akan menganggap bahawa perbualan seperti ini menunjukkan sesorang itu kurang peramah atau pelbagai spekulasi lain yang boleh timbul daripada bahasa yang kita gunakan. Mudahnya, kita tahu bahawa bahasa adalah alat komunikasi yang mudah bagi menghubungkan kita dengan masyarakat sekitar.

3 ulasan: