JellyPages.com

Jumaat, 21 Januari 2011

" Kebiasaannya.. bingkisan dialog "

Kehadiran kakak bersama suami dan anak-anaknya ke rumah sewa aku pada jumaat baru-baru ini mencetus satu situasi bahasa yang ingin aku kongsikan bersama. Mungkin ada yang dapat mengenalpasti dialek yang digunakan. Maklumlah, aku anak utara. Alkisahnya...

Situasi 3

Si anak  : Mama mama...baby teyak. 
Si Ibu    : Suruh papa tengokkan baby sat. Papa! Tengokkan baby pasaipa tu
Si ayah  : Kakak bawa baby mai kat papa.

Ceriteranya:
Ini adalah sedikit bingkisan dialog yang mungkin terlalu biasa kita dengar. Namun, cuba kita perhatikan penggunaan kata-kata dalam dialog tersebut. Mama, papa, baby. Apa pendapat anda mengenai tiga perkataan yang digunakan dalam dialog tersebut? Biasa didengar bukan? Itulah yang ingin aku utarakan mengenai bingkisan dialog ini. Biasa, namun tanpa kita sedari bahasa yang kita gunakan sehari-hari bukanlah bahasa ibunda kita yang sebenar. Namun, disebabkan 'kebiasaannya' itulah yang menyebabkan kita melihat penggunaan sesuatu bahasa itu sebagai sesuatu bahasa yang mudah walaupun adakalanya bahasa itu bukanlah bahasa kita. Meskipun bahasa Melayu juga menerima banyak kata pinjaman asing, namun apa yang ingin aku perkatakan di sini ialah 'kebiasaan' kita mudah terpengaruh dengan bahasa asing dalam percakapan. Mungkin kerana enak didengar atau mungkin kerana kita gemar kerana ia adalah satu 'kebiasaan'.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan