JellyPages.com

Selasa, 18 Januari 2011

Bahasa Menghayut Rasa

Situasi pertama yang menarik perhatian aku untuk mengungkapkan semula dialog tersebut adalah situasi peniaga di pasar Tanjung Malim pada Sabtu lepas. Aku bersama dua lagi rakan baikku memang bercadang untuk mencari situasi berkaitan penggunaan bahasa yang boleh digunakan untuk diketengahkan sebagai tugasan dalam blog ini. Ketika kami membeli buah di sebuah gerai, tercetus satu idea akibat penggunaan bahasa oleh seorang peniaga buah di situ. Penggunaan bahasanya mungkin biasa bagi sesetengah orang yang biasa mendengar bahasa pasar, tetapi apa yang lebih menarik ialah bahasa tersebut menjadi ajukan oleh seorang kanak-kanak kecil yang berusia dalam lingkungan empat tahun. Ajukan kanak-kanak  terhadap bahasa tersebut menarik perhatian kami bertiga memandangkan terkeluar satu perkataan daripada suara comel kanak-kanak itu.

Situasi 1
Penjual buah: Mari adik, mari kakak buah murah..saploh lima!saploh lima!
Zulaikha (pembeli buah) : Berape ni bang?
Penjual buah: Sepuluh biji lima ringgit dik. Saploh lima! Saploh lima! (Meneruskan teriakan untuk menarik perhatian pelanggan)
Kanak-kanak: Saploh saploh saploh.(Seolah-olah memperoleh sesuatu kata yang baru dan terus mengajuk dengan suara kecilnya yang comel itu)  

Ceriteranya:
Situasi di atas menggambarkan bahasa yang digunakan oleh sesetengah masyarakat hari ini dalam kehidupan seharian. Daripada dialog di atas, dapat disimpulkan bahawa penggunaan bahasa oleh penjual buah untuk menarik perhatian pembeli terpesong daripada laras bahasa yang betul. Disebabkan penggunaan bahasanya itu maka, akan terkesan dan memberi pengaruh yang kurang baik kepada masyarakat sekeliling. Antaranya kanak-kanak yang baru berusia dalam lingkungan empat tahun terdengar bahasa yang digunakan oleh penjual itu di situ lalu mengajuk kata-kata penjual tersebut. Oleh itu, penjual tersebut tidak seharusnya menyebut perkataan sepuluh dengan perkataan 'saploh'. Tetapi tidaklah pelik jikalau pengggunaan bahasa pasar seperti itu digunakan untuk tujuan seperti itu. Apa yang dapat saya simpulkan di sini ialah bahasa tersebut sememangnya bahasa yang biasa digunapakai di tempat-tempat seperti itu. Bahasa yang digunakan adalah bahasa pasar yang menjadi kebiasaan bahasa komunikasi di pasar dan ia tidaklah terlalu janggal memandangkan itu adalah salah satu kaedah mereka untuk menarik perhatian pembeli.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan