JellyPages.com

Selasa, 11 Disember 2012

Cantik bermula dari hati dan terpancar di wajah


Cantik itu subjektif,
Cantik itu abstrak,
Cantik itu hanyalah senipis kulit.
Cantik adalah anugerah,
Tidak bisa diubah,
Kerana yang memberi ialah Allah.
Permulaan cantik dari hati,
Bisa terpancar di wajah nan suci,
Sesiapa jua akan menyenangi.

Fitrah manusia inginkan kecantikan. Fitrah manusia inginkan sesuatu yang bisa menyenangkan. Tetapi, cantik dan menyenangkan adalah sesuatu yang abstrak untuk ditafsirkan oleh setiap individu. Terlalu subjektif untuk dinilaikan kerana setiap individu mempunyai penilaian yang berbeza.
Kadangkala kita melihat insan yang biasa-biasa sahaja orangnya, tapi apabila memandang wajahnya, rasa seperti tidak mahu berpaling lagi. Rasa tidak puas memandang. Kadangkala, kita melihat ada insan lain yang lebih 'ada rupa' dan cantik wajahnya, tapi lama-kelamaan rasa jemu memandang atau mungkin rasa seperti tiada daya tarikan (mungkin sebab hari-hari tengok wajah yang sama kot. heheh ).
Ada pula wajah-wajah yang tidak langsung mengenakan sebarang 'make up' namun tetapi cantik dan manis dipandang (khas untuk wanita). Barangkali, inilah yang dikatakan kecantikan hatinya terpancar di wajah.
Tidak perlu mengenakan 'make up' berinci tebal pun tetap cantik dipandang.
Cantik rupa dan cantik budi adalah pakej. Bayangkan jika kecantikan yang senipis kulit itu tiba-tiba hilang. Wajah melecur dan terbakar serta wajah menjadi cacat, maka kecantikan budi akan dilihat seperti debu-debu yang mungkin tidak berguna kepada diri. Ada yang beranggapan begitu, namun mungkin ada saja yang bisa menerima kekurangan tersebut.( Mungkin hampir 1.0 % sahaja). Wallahu a'lam.
Semoga kita menjadi manusia yang sentiasa bersyukur dan cuba menjadikan kecantikan hati sebagai hal  utama yang ingin dikejar. Kecantikan wajah pastinya akan menyusul bersama kecantikan dan ketinggian budi. InsyaAllah.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan