JellyPages.com

Jumaat, 19 Oktober 2012

Melalui Nya ku beri kemaafan kepadamu..

Ya  Allah, ketika aku telah melakukan kesalahan terhadap orang lain, anugerahkanlah aku kekuatan yang ikhlas untuk memohon kemaafan atas kesalahanku itu, manakala pada waktu orang lain melakukan kesalahan kepadaku, meski sebesar apa pun, maka anugerahkanlah aku kekuatan yang hebat untuk memberi kemaafan kepada mereka...aaammiinnn...insyaAllah..

Sabda Rasulullah SAW  yang bermaksud : "Orang yang terkuat di kalangan kamu semua ialah orang yang dapat  mengalahkan hawa nafsunya di ketika dia marah dan orang yang tersabar ialah orang yang suka memberikan pengampunan di saat dia  berkuasa memberikan balasan (kejahatan orang yang menyakitinya)"
(Hadis Riwayat Baihaqi)

Tiada ubat paling mujarab merawat penyakit hati melainkan dengan berlapang dada, memberi kemaafan secara ikhlas maka akan mengembalikan ketenteraman, ketenangan serta menambahkan khusyuk ketika beribadat. Orang yang mudah memaafkan kesalahan orang lain, yakin dan percaya bahawa setiap keterlanjuran yang berlaku adalah ujian Allah yang menjadi takdir perlu dihadapi dan sekali-kali tidak akan terbelenggu dengan rasa marah berpanjangan. Sebagai makhluk yang lemah dan selalu membuat kesilapan, berdoalah kepada Allah swt supaya hati kita sentiasa dilembutkan serta dipermudahkan untuk menghulurkan kemaafan sekalipun kita berada di pihak yang benar.

Berdoalah selagi anda masih bernyawa, mohonlah selagi anda punya waktu dan ketika. 'Ular yang menyusur tidak akan pernah hilang bisanya' sama seperti orang yang mulia dan tinggi darjatnya, takkan pernah hilang kemuliaannya itu ketika dia memohon maaf meskipun dia di pihak yang benar. Kita tidak berhak menghukum kerana kita adalah sama, yakni makhluk Allah yang lemah. Sungguh, ada waktu dan ketika kita hilang kesabaran, namun janganlah terlalu terbawa-bawa dalam emosi sehingga selamanya kita menyimpan dendam kepada mereka yang kita anggap bersalah kepada kita. Mungkin esok atau lusa, mereka diberi kesedaran untuk kembali kepada yang hakiki dan berubah menjadi lebih baik daripada yang kita sangkakan. Kehendak Allah, tiada siapa yang tahu. Cuba untuk menjadi yang terbaik di sisi Allah, insyaAllah kita akan menjadi yang terbaik di sisi manusia. Bina hubungan yang baik dengan Allah insyaAllah kita akan punya hubungan yang baik dengan manusia. Membaca, menulis, mengaplikasikan, menilai dan membuat keputusan adalah langkah terbaik untuk belajar memperbaiki diri. ^__^


Tiada ulasan:

Catat Ulasan