JellyPages.com

Isnin, 22 Oktober 2012

Wahai wanita....


Lelaki: I nak raba U sikit je sayang . . .
Wanita 1: Tak nak la . . . Kalau terlanjur macam mana ?
Lelaki: Kita kawen la . . . I jumpa ... ... parents U . . .
Wanita 1: Betul ? U nak kawen dengan I ?
Lelaki : Betul sayang . . . Sumpah . . . U diam je k . jangan cakap ape-ape. I pegang sikit-sikit je........
Setahun selepas itu . . .
Wanita 1: Sampai hati U . . . Tipu I . . . Dulu U kata nak kahwin dengan I . Tapi bila U dah dapat . U kawen dengan perempuan lain . . .
Lelaki: I lelaki , U ingat I nak kawen dengan perempuan yang senang-senang boleh dapat ? I nak perempuan yang suci . . . Bukan macam U , yang senang-senang bagi tubuh pada lelaki yang bukan bergelar suami . U ingat I ***** ke nak kawen dengan U ?
Wanita1: Sampai hati U cakap macam tu , dulu . . . Masa U nak . . . Macam-macam janji manis U bagi .Tapi sekarang U salahkan I ?
Lelaki: I lelaki . . . I cuma uji U je mase tu . . . Tapi U bagi . . . I ambil lah . . .
Wanita1: U memang jantan tak guna . . . I menyesal kenal dengan U !
Lelaki: U menyesal ? Tapi I puas . . . Jangan lupa datang kenduri I nanti .
Wanita1: U akan dapat balasannya nanti !
Lelaki tersebut kemudiannya mendapat jodoh wanita yang diimpikannya . . 
MALAM PERTAMA LELAKI DAN WANITA YANG BARU DINIKAHINYA 
Lelaki: Sayang . . . I love U so much . . .
Wanita 2: Me too sayang . . .
Lelaki: I bertuah kawen dengan U .
Wanita 2: I pun , sayang . . . I ada something nak bagi tahu U ni . . .
Lelaki: Apa dia sayang ?
Wanita 2: Sebenarnya . . . I pernah tidur dengan semua teman lelaki I . . . Untuk suka-suka je . . . Cari kepuasan sebelum kawen . . . Tapi bile nak kawen . . . I cari lelaki baik macam U untuk jadi suami . . . U tak kisahkan ?
 Lelaki: What ? ? ?! !
.................................................................................................................

Kalaulah ada 10 orang daripada 100 lelaki seperti ini dalam dunia, memang rosaklah wanita-wanita di atas muka bumi ini. Memanglah tidak boleh hendak meletakkan kesalahan kepada lelaki 100%. Betul ke tidak? Nanti melenting pulak kaum adam kalau asyik dituduh mereka saja yang bersalah. Perempuan pun salah juga. Pendek kata, masing-masing tidak boleh menyalahkan orang lain atas apa yang berlaku terhadap diri kita. Cuba berdiri di depan cermin, tanya diri sendiri sama ada patut kah hanya asyik nak salahkan orang lain atas apa yang berlaku terhadap diri kita.
Tapi.......
Bukankah kaum adam itu yang telah diamanahkan oleh Allah untuk menjadi khalifah di atas muka bumi ini? Dialah yang dimanahkan oleh Allah untuk mentadbir, mengatur dan memerintah . Tanggungjawabnya sungguh besar kerana merekalah yang diamankahkan oleh Allah untuk menjaga ahli keluarga mereka dari api neraka. 

“Lelaki ialah pemimpin bagi perempuan oleh kerana Allah melebihkan sebahagian mereka (lelaki) atas sebahagian yang lain (perempuan), dan kerana lelaki selepas menafkahkan sebahagian daripada harta mereka.” [Surah an-Nisa, ayat 34]
Alhamdulillah, sebenarnya masih ada kaum adam yang masih memelihara maruah wanita sebagaimana mereka menjaga maruah keluarga mereka. Ada! Bukan langsung tiada. Malah ramai sekali.
Peringatan kepada kaum hawa pula, bangunlah! Sesungguhnya kamu bidadari.. keluarlah dari belenggu kehinaan, masuklah kembali ke jalan Allah yang diredhai.. Kuatkanlah diri, kentalkanlah keimanan,.. jangan sesekali terpedaya dengan bisikan umpama racun di dalam madu.. yakinlah sesungguhnya pilihan Allah untuk mu adalah suami mu.. jika bermasalah, carilah jalan penyelesaian tetapi bukan dengan mengharapkan lelaki yang belum halal bagimu yang konon mempunyai kehebatan. Pandai segala segi, tak kurang dengan ilmu agama, tapi belum tentu hal itu menjadi kekuatan imannya. Sudahnya, dikata kaum hawa yang menggoda.
Moga sinar hidayah kembali menaungi kehidupan kita semua.. tidak kira anda siapa.. yang penting, berusaha agar kita menjadi insan yang hebat imannya, penuh taqwa, penuh redha dan penuh keikhlasan dalam hati dengan nama Allah. Jangan mudah tertipu dengan tipu daya syaitan. Dari Dia kita datang dan dari Dia juga kita akan kembali.
~waallahua'lam~

Tiada ulasan:

Catat Ulasan